Lopersgroep

20160628Etten-Leur-lopersgroepDe Lopersgroep van Achilles!

Wie zijn dat, de Lopersgroep: zijn dat “atleten”, “lopers” of “wedstrijdlopers”?
Het is lastig een exacte omschrijving van de gemiddelde deelnemer van deze trainingsgroep te geven en het is dus moeilijk dit precies in een zin te vangen. Een lid van de Lopersgroep zou je het best kunnen omschrijven als een loper die met behulp van een schema gericht en stelselmatig traint met als doel zich te verbeteren. Dit betekent dus bijvoorbeeld helemaal niet dat je een wereldtijd hoeft te lopen om je bij de Lopersgroep aan te kunnen sluiten.

Wij hebben onze groepen ingedeeld aan de hand van de prestaties op de 10 km:

B groep: lopers boven 45 minuten
A groep: lopers onder 45 minuten.

Groepen:
Op dit moment kennen we dus 2 groepen ingedeeld op tijd. De samenstelling en groepsgrootte kan natuurlijk veranderen omdat er nu eenmaal mensen sneller of langzamer worden gedurende het seizoen, in de praktijk echter betekent dit dat er niet zoveel wijzigingen zijn. Iedere groep heeft uiteraard een gediplomeerd trainer. Om de kwaliteit van de trainingen te waarborgen mogen groepen niet te groot worden omdat anders persoonlijke aandacht niet meer mogelijk is. Jaarlijks bepaal je zelf je doelen en eventuele wedstrijden in overleg met de trainer, deze zorgt er dan voor dat deze doelen passen in de schema’s die je maandelijks krijgt.

Trainingstijden:
De schema’s die we hanteren gaan in principe uit van 3 à 4 trainingen per week. Twee van deze trainingen zijn gezamenlijke trainingen onder leiding van een trainer. De twee andere trainingen doe je zelf in het weekend.

De aanvangstijd van deze trainingen zijn met opzet vroeg, omdat een training 1½ uur duurt en door de intensiteit van de trainingen de meeste mensen meteen na een inspanning slecht kunnen slapen en dus graag nog even tot rust komen voordat ze naar bed gaan.

Trainingen:
De trainingen bevatten alle onderdelen die je van een training mag verwachten:
– inlopen
– dynamische oefeningen
– kern
– uitlopen

Bij de trainingen wordt uiteraard rekening gehouden met zaken als wedstrijdvoorbereidingingen, blessure preventie, uitlopen na wedstrijden, testen zoals VIAD- en Coopertesten. Om de trainingen zo afwisselend als mogelijk te maken bestaan trainingen ook uit: fartlek/vaartspel, onderlinge wedstrijden, circuittraining, krachttraining, heuveltraining, etc. Het is dus niet altijd alleen maar rondjes lopen op de baan!

Wat hebben we nog meer te bieden:
Op de eerste dinsdag van iedere van de maand blijven we na de training nog even gezellig nakletsen in de kantine. Jaarlijks organiseren we een feestavond waarbij alle lopers welkom zijn. Jaarlijks organiseren we op de dinsdag na de halve marathon in Etten-Leur een gezellig samenzijn in de kantine. Vaak gaan we gezamenlijk naar wedstrijden en lopen we gezamenlijk in en uit. Samen motiveert.

Wat verwachten we van jou:
Ondanks ons serieuze imago verwachten we van onze nieuwe lopers dat ze een gezellige inbreng hebben, want zonder een goede en ontspannen sfeer kunnen we niet presteren en is het eigenlijk ook niet leuk. We proberen onze trainingen zo ontspannen en gevarieerd te maken en jouw positieve inbreng is daarbij onmisbaar. De schema’s die je maandelijks krijgt, omvatten 4 trainingen (dinsdag – donderdag – zaterdag – zondag). Er wordt uiteraard wel verwacht dat je deze schema’s zo serieus mogelijk probeert te volgen.

Sinds jaar en dag heeft de Lopersgroep een Loperscompetitie, waarbij ongeveer iedere maand een wedstrijd op het programma staat. De klassementen worden bijgehouden door Riny Oostvogels.

Heb je nog vragen neem dan gerust eens contact op met de trainer, de coördinator Lopersgroep  of een van de lopers en hopelijk zie we jullie eens op een van onze trainingen.

De trainers: Tonio de Jong en vacature

20141026Etten-LeurTONIO